Tiden er inne for å minimere “time-to-hire”

Arbeidsledigheten vi registrerer i dagens marked er lavere enn den har vært på over ti år, ifølge NAV. For arbeidstakere på jakt etter nye muligheter er dette svært fordelaktig – de har som oftest mange alternativer. For arbeidsgivere er saken det motsatte – det er færre kandidater å velge blant, og de attraktive kandidatene har i mange tilfeller allerede ett eller flere jobbtilbud stående når man når ut til dem.

 

Toppkandidatene forsvinner raskt fra markedet

Vi erfarer nå at dagens marked er kandidatenes marked. I lys av dette ser vi at effektive, raske og gode prosesser er avgjørende. En risiko ved langvarige rekrutteringsprosesser er at kandidaten mister interessen, eller i verste fall takker ja til et annet tilbud. Toppkandidatene stiller høye krav og forsvinner raskt fra markedet, så vi er totalt avhengig av effektive, men grundige prosesser.

 

Les også: Dette må du vite når du skal rekruttere i 2020

 

Så hvordan minimere «time-to-hire»?

For oss som rekrutteringsbyrå betyr dette å investere tid i behovsanalysen for først og fremst å tiltrekke oss de rette kandidatene. Vi må gå bredt ut med annonsering og nå ut til kandidatene der de er. Vi snakker sosiale medier, nettaviser, bransjerelaterte digitale plattformer og search. Deretter bør kandidatene kontaktes fortløpende for intervjuer og tester, og kontakten mellom rekrutterer og kunde må være hyppig. Vi må prioritere raske tilbakemeldinger til kandidatene.

 

Employer branding

Effektivisering er gull verdt, men det må ikke skje på bekostning av kvalitet eller kandidatens opplevelse. Feilrekrutteringer er kostbare, og employer branding er viktigere enn noen gang. Jo flere valg kandidaten har, desto viktigere er det at en eventuell arbeidsgiver mestrer sitt innsalg. De yngre generasjonene er kanskje opptatt av noe helt annet enn de eldre. Har selskapet et punkt for bærekraft i sin strategi? Hvilke sosiale tiltak blir gjort? Er det en moderne arbeidsplass med muligheter for videre utvikling?

 

5 tips til rekruttering i kandidatenes marked

  1. Etabler en strategi for rekruttering for å minimere «time-to-hire» og frisk opp selskapets USP
  2. Gjør arbeidskulturen din mer attraktiv ved å jobbe med employer branding
  3. Gå bredt ut med digital annonsering av ledige stillinger
  4. Søk passive kandidater (search)
  5. Bruk testverktøy for å effektivt kartlegge om kandidaten oppfyller de krav man har satt

Av: Anette T. Michelet

Anette er seniorrådgiver i Vikarpartner og Businesspeople. Hun er DNV-sertifisert rekrutterer og opptatt av å finne kandidater med rett personlighet og kompetanse til sine kunder.