Markedet preges nå av få aktive jobbsøkere 

I dagens marked er det ikke enkelt å finne frem til den perfekte kandidaten. Stadig færre er på aktiv jobbsøk, og de gode kandidatene blir ofte invitert inn i prosesser før de selv innser at de ønsker et jobbskifte. Det er med andre ord kandidatenes marked.

Aktiv leting (les=search) etter kandidater er blitt den nye hverdagen. Dette krever imidlertid spesialkompetanse og god kjennskap til plattformer der man finner frem til de riktige kandidatene. Gode kandidater er kresne i dagens jobbmarked og godt innsalg av bedriften og stillingen er helt avgjørende for å fange kandidatenes interesse. 2020 vil handle om search, rekrutteringsmarkedsføring og employer branding.

 

Les også: Kandidatenes marked

Search og rekrutteringsmarkedsføring

Attraktive kandidater får nå jevnlig henvendelser fra potensielle arbeidsgivere og rekrutteringsselskaper. Den dagen de bestemmer seg for å vurdere noe nytt kan enkleste vei være å svare på et par av disse henvendelsene. Behovet for å lese stillingsannonser er ikke lenger eneste vei for å finne ny jobb.

I tillegg til direkte kontakt blir det å markedsføre bedriften og stillinger som utlyses mer og mer avgjørende for å kapre toppkandidatene. Vi må skape interessant digitalt innhold og spre nyheten om den ledige stillingen på digitale plattformer. Vi må møte kandidatene der de er, og kandidatene må se at bedriften som utlyser stillingen tilbyr en god kandidatopplevelse og en attraktiv fremtidig arbeidsplass. Godt og lett tilgjengelig innhold vil gjøre en forskjell. 

Nettverksbygging og employer branding

Vi som jobber innen rekruttering er kontinuerlig på utkikk etter attraktive kandidater. Et godt nettverk vil i mange tilfeller utkonkurrere den tradisjonelle stillingsannonsen. Kandidatene må løpende holdes varme for at vi skal være i «top of mind» den dagen de bestemmer seg for å se på nye muligheter!

Samtidig som man bygger nettverk er det helt nødvendig å jobbe med employer branding. Kandidater leter ofte etter informasjon om arbeidsplassen i sin vurderingsfase. Det er viktig at denne informasjonen er både selgende og ekte, og at den gjenspeiler selve kulturen i bedriften for å øke sjansen for at kandidaten som søker passer inn.

 

Les også: Bare 3 av 10 nyansatte opplever en fullgod start i ny jobb

Av: Erik Gundersen

Erik er daglig leder i Vikarpartner og Businesspeople og har mer enn 20 års erfaring med bemanning og rekruttering.